Köpvillkor

Köp
Vid beställning träffas avtal när 24.se:s bekräftat beställningen genom en mailad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen sker med automatik av 24.se databas. 
Har du ej fått någon orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta oss.
Vid eventuella felaktigheter i t ex leveranstid, pris etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. 

Pris
I priserna ingår moms.
Fraktfritt vid köp över 1000kr.

Betalning

I samarbete med Klarna erbjuder vi fakturabetalning, delbetalning, kontokortsbetalning samt direktbetalning. Denna betallösning kallas för Klarna Checkout.

Genom att lämna information i kassan godkänner du Klarnas villkor.
Genom att klicka på "Slutför köp" godkänner du 24.se’s allmänna villkor.

Klarna Checkout presenterar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver angeför att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Någon kreditupplysning tas aldrig direkt i Klarna Checkout utan vid behov beroende på det betalningsalternativ du har valt.
Klarna använder sig vid kortbetalning av 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode)

Kreditupplysningar som tas av Klarna påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, t ex banker. Sedan du har identifierats uppvisar Klarna Checkout vilka alternativ som är tillgängliga för just dig.
Du kan välja fritt på något av betalningsalternativen såsom faktura, direktbetalning via bank eller betalning med kort. Vilka alternativ du erbjuds kan växla från tid till annan.


Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning.

Transportrisken
Vi står för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. 

Outlösta paket
Många av våra försändelser levereras till ett postombud där du ska hämta det med hjälp av SMS-avisering och legitimation. Ombuden tillhandahåller paketet i 7 dagar, innan det skickas i retur till oss.

Det är viktigt att du alltid hämta ut dina beställningar inom 7 dagar från det att ditt paket ankommit till postombudet.

- För ej utlösta paket med ett värde under 150 kr kommer vi dra av 50 kr på din återbetalning.
- För ej utlösta paket med ett värde på 150-700kr kommer vi dra av 100kr på din återbetalning.
- För ej utlösta paket med ett värde över 700kr samt på skrymmande paket kommer vi dra av 300kr på din återbetalning för att täcka uppkomna kostnader.

Om du har valt att betala med vår kreditlösning via Klarna kommer ovan belopp finnas kvar på din faktura/delbetalning beroende på varuvärdet av din order.

Terminalpaket
De varor där man godkänner leverans till Schenker terminal måste hämtas ut inom 4 dagar från ankomst till terminalen.

Expressleverans
För endast 29kr extra garanterar vi att din order skickas från vårt lager samma dag om du beställer före kl 14.00 helgfri Måndag-Fredag. Leveranstid är 1 vardag, beställning till och över postnummer 770 00, samt till Gotland, tar det ytterligare en arbetsdag. Beställningar lagda på Lördagar / helgdagar skickas nästkommande vardag. Till områden där leveranser endast sker vissa dagar i veckan kan leveranstiden bli längre.
Vi friskriver oss för eventuella förseningar som beror på vår speditör.
Det vi garanterar är att ordern packas och lämnar vårt lager samma vardag om beställningen gjordes innan klockan 14.00 på artiklar som finns i lager.

Vid val av Expressleverans lämnar vi dessutom leveransgaranti!
Det innebär att vi bjuder på fraktkostnaden om vi av någon anledning misslyckas med att skicka dina varor inom utsatt tid.

Garanti 
24.se säljer alla produkter med garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen, 
utom uppladdningsbara batterier som säljs med 3 månaders garanti. 
Vissa Företag har utökade garantier, såsom Sony, Nokia, Samsung, Sandisk m.m.
För mer info besökt respektive tillverkares hemsida.
Alla eventuella garantier gäller i Sverige.
Du har 3 års reklamationsrätt.
Ditt garantibevis är din orderbekräftelse som du erhåller via epost, samt är bifogad i ditt paket. 
Vid retur skall varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.

Restnoterade varor
Om en vara är restnoterad kan du se datum då den beräknas i lager igen.
Produkten är då beställd och på väg till vårt lager från vår leverantör. Du kan då beställa varan så skickas den till dig direkt vid inleverans. Notera att datumet du ser endast är ett preliminärt datum.
Har du fler artiklar i din beställning som finns i lager, skickas de direkt samma dag till dig, och varan som är restnoterad skickas fraktfritt senare, när den kommer i lager. Det går inte att använda betalsättet "Postförskott" tillsammans med restnoteringar, då makuleras den restnoterade produkten.

Öppet Köp
24.se har 365 dagars öppet köp
Du har rätt att öppna paketet och säkerställa att produkten stämmer överens med den du har beställt. Varan skall vara i det skick att den går att sälja på nytt och att originalförpackningen är intakt. Vi förbehåller oss rätten att neka en retur som inte går igenom vår kvalitetskontroll.

Fyll i retursedeln som ni skickar tillsammans med varan -- Här hittar du retursedeln

Ångerrätt
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp och återfå den summa du betalt inom 14 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning.
Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet enligt lag eller om någon del av varan saknas eller är skadad är du ansvarig för varans minskade värde och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskning.
Ångerköp gäller inte på data/tv-spel om plasten/förseglingen är bruten.
Ångerrätt gäller inte för hygienartiklar inom kropp-, tand- & hårvård och hörlurar inom kategorin in-ear och bluetooth headset där förpackning/försegling är bruten.

Ångerrätt gäller inte för företag.
Vi har ingen fysisk kundmottagning på vårt lager för återlämning av returer, alla returer ska skickas till vår returadress.
Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten. Kontakta ditt närmsta postombud eller Schenker för prisuppgifter för returneringen av din produkt.
Återbetalning sker inom 3–14 dagar efter att vi har mottagit och behandlat din retur. Vid obetald faktura makuleras/tas den bort vid mottagandet av returen.

Fyll i retursedeln som ni skickar tillsammans med varan -- Här hittar du retursedeln


Returadresser:
Brevreturer skickas till: 24 se Sverige AB, Box 829, 391 28 Kalmar, Sverige
Paketreturer skickas med utkörning till: 24 se Sverige AB, Torsåsgatan 22, 392 39 Kalmar, Sverige
OBS! Skicka ej som ombudspaket, vi kan ej hämta ut leveranser, den måste skickas till oss med utleverans till adressen

Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finns på retursedeln. Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten. Kontakta ditt närmsta postombud eller Schenker för prisuppgifter för returneringen av din produkt.


Varor som inte uppfyller ovanstående kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad utan undantag. Vid alla returer krävs att kunden sparar sitt kollinummer för eventuell spårning.

Reklamation                                                                                                                                           
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt ett fel i en vara anses alltid ha lämnats i rätt tid.
24.se tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. 

24.se besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller fellevererad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. OBS! Innan du returnerar defekt/fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst och vänta på svar för att få reklamationen godkänd, ibland kan det räcka med att vi skickar reservdelar.

Vid alla returer krävs att kunden sparar sitt kollinummer och kvitto för eventuell spårning.
Vid retur skall varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.


Återbetalningar
24.se ersätter endast frakten på godkända reklamationer, mot uppvisande av kvitto.

Ej godkända reklamationer sparas i vårt lager i 3 månader för eventuell retur till kund efter kunds önskemål.

Vid kontokortsbetalning så återbetalas beloppet alltid till kontot som 
användes vid köpet. Vid ordrar som är betalda med faktura, förskott, direktbetalning eller postförskott behöver vi ett konto samt clearingnummer för att kunna genomföra en återbetalning. Vid missbrukandet av rabattkoder och köp av kampanjprodukter återbetalas inte köpsumman.

Sekretess och säkerhet Personuppgifter
All hantering av konsumentens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå, med hjälp av ett SSL-certifikat. 
24.se behandlar konsumentens personuppgifter i enlighet med gällande Integritetspolicy.

Tvist och Force majeure mm

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från 24.se, som gör att 24.se ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att 24.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Åldersgräns
Vi godkänner ej beställningar från personer under 18 år utan målsmans godkännande.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem, slutförsäljning, massbeställningar eller missbruk av rabattkoder. Vid felinformation har du som kund rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen.

Köpvilkoren uppdaterades 2022-05-05