Köpvillkor

Köp
Vid beställning träffas avtal när 24.se:s bekräftat beställningen genom en mailad orderbekräftelse. Orderbekräftelsen sker med automatik av 24.se databas. 
Har du ej fått någon orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta oss.
Vid eventuella felaktigheter i t ex leveranstid, pris etc. förbehåller vi oss rätten att korrigera detta i efterhand. 

Pris
I priserna ingår moms.
Fraktfritt vid köp över 1000kr.

Betalning
Det finns 5 olika betalningsmöjligheter.

- Fakturabetalning
Du kan handla dina varor på faktura mot en faktura-avgift på 9kr.
Leverans kan endast ske till din adress som finns registrerad såsom folkbokföringsadress eller särskild adress. 
Betalningsvillkor är 14 dagar netto, Vid försenad betalning tillkommer kravavgift på 60kr, samt ränta på 2%/mån.
I samband med köpet görs även kreditkontroll. Kraven som ställs är att man inte har betalningsanmärkningar samt viss inkomst.
Högsta belopp för fakturaköp är 1500kr.
Man kan bara ha 1500kr kredit åt gången hos oss, beställda ordrar efter det makuleras automatiskt. 
Tänk på att fakturan medföljer i ditt paket.

- Kortbetalning
Betala säkert med ditt VISA, Eurocard/ MasterCard. Din betalning är 100% säker genom Dibs Payment Gateway, vilket anses har högsta säkerhet gentemot bedrägerier. Kortnumret skickas via en krypterad anslutning direkt till banken.

- Direktbetalning via din bank
Betala säkert via din Internetbank. Din betalning är 100% säker genom Dibs Payment Gateway, vilket anses har högsta säkerhet gentemot bedrägerier. Betalningen skickas via en krypterad anslutning direkt till banken. Fungerar med Swedbank, Nordea och Handelsbanken.

- Betalning mot postförskott
Betala ditt paket när du hämtar det på utlämningsstället. Postförskottsavgift på 73 kronor tillkommer.
Högsta belopp för Postförskottköp är 2000kr. Kreditbedömning kan göras vid beställningar på väldigt stora ordrar.

- Förskottsbetalning
Vid förskottsbetalning sker betalning till vårt Bankgiro 5374-3282.
Har du valt betalning mot faktura kan du ej använda dig av detta bankgironummer.
Tänk på att när du fått din orderbekräftelse, väntar vi på din betalning innan vi levererar din order. Det är då viktigt att uppge ditt unika ordernummer som referens/meddelande vid betalningen. Inga extra avgifter tillkommer. Tänk också på att det tar 2-3 vardagar innan betalningen är registrerad på vårt bankgiro.
Betalning bör komma in inom 7 dagar annars annulleras ordern.

Leveransförsening
Om leveransförsening uppstår meddelar vi dig detta. Du som kund har alltid rätt att häva köpet vid leveransförseningar. Vi kommer att göra allt som står i vår makt för att fullfölja din beställning. Det kan finnas tillfällen som gör det omöjligt att fullfölja beställningen, t ex då vår leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande till oss. Vi förbehåller oss rätten att friskriva oss från all ersättning till kund gällande leveransförseningar. 

Transportrisken
Vi står för transportrisken dvs risken för att varan skadas eller kommer bort under transporten från vårt lager till dig. Du står för risken vid eventuell retur till oss. 

Outlösta paket
För paket som ej hämtats ut och gått i retur till oss, debiteras en avgift på 300 kr (800kr vid större artiklar) inkl moms för att täcka 24.se:s utgifter för frakt och administration.

Expressleverans
För endast 29kr extra garanterar vi att din order skickas från vårt lager samma dag om du beställer före kl 14.00 helgfri Måndag-Fredag. Leveranstid är 1 vardag, beställning till och över postnummer 770 00, samt till Gotland, tar det ytterligare en arbetsdag. Beställningar lagda på Lördagar / helgdagar skickas nästkommande vardag.
Vi friskriver oss för eventuella förseningar som beror på vår speditör.
Det vi garanterar är att ordern packas och lämnar vårt lager samma vardag om beställningen gjordes innan klockan 14.00 på artiklar som finns i lager.

Vid val av Expressleverans lämnar vi dessutom leveransgaranti!
Det innebär att vi bjuder på fraktkostnaden om vi av någon anledning misslyckas med att skicka dina varor inom utsatt tid.

Garanti 
24.se säljer alla produkter med garanti mot fabrikationsfel enligt konsumentköplagen, 
utom uppladdningsbara batterier som säljs med 3 månaders garanti. 
Vissa Företag har utökade garantier, såsom Sony, Nokia, Samsung, Sandisk m.m.
För mer info besökt respektive tillverkares hemsida.
Alla eventuella garantier gäller i Sverige.
Du har 3 års reklamationsrätt.
Ditt garantibevis är din orderbekräftelse som du erhåller via epost, samt är bifogad i ditt paket. 
Vid retur skall varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.

Restnoterade varor
Om en vara är restnoterad kan du se datum då den beräknas i lager igen.
Produkten är då beställd och på väg till vårt lager från vår leverantör. Du kan då beställa varan så skickas den till dig direkt vid inleverans. Notera att datumet du ser endast är ett preliminärt datum.
Har du fler artiklar i din beställning som finns i lager, skickas de direkt samma dag till dig, och varan som är restnoterad skickas fraktfritt senare, när den kommer i lager. Det går inte att använda betalsättet "Postförskott" tillsammans med restnoteringar, då makuleras den restnoterade produkten.

Ångerätt i 30 dagar                                                                                                                                     
Enligt Distans- och hemförsäljningslagen har du som kund rätt att ångra ditt köp och återfå den summa du betalt inom 30 dagar efter det att du har tagit emot varan och utan speciell anledning. 

Tänk på att produkten ska vara i väsentligt oförändrat skick, dvs oanvänd och ej förstörd eller skadad och i sådant skick att det går att sälja till ny kund utan prisavdrag. Du får inte använda varan men naturligtvis försiktigt öppna och undersöka den. Ångerköp gäller inte på data/tv-spel om plasten/förseglingen är bruten.

Vid ångerköp av använda hygienartiklar och kroppsnära produkter så som tandborstar, rakapparater och in-ear hörlurar och hörapparater etc. godkänns inte ångerköpet av hygienskäl. Är produkten oanvänd kan du däremot ångra köpet.

Ytterligare instruktioner kring hur du går tillväga finns på retursedeln. Vid ångerrätt står du som kund för returfrakten. Kontakta ditt närmsta postombud eller Schenker för prisuppgifter för returneringen av din produkt.

Ångerrätt gäller ej företag. 

Kontakta support@24.se om du vill utnyttja din ångerrätt.
Varor som inte uppfyller ovanstående kriterier kommer att returneras till kund mot returfrakt samt hanteringskostnad utan undantag. Vid alla returer krävs att kunden sparar sitt kollinummer för eventuell spårning.
Vid leverans till Finland tillämpas svensk konsumentlag.

Reklamation                                                                                                                                           
Enligt Konsumentköplagen har du som kund reklamationsrätt i 3 år efter det att du har tagit emot varan. 
24.se tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. 

24.se besiktigar varje försändelse innan den skickas till dig. Skulle varan ändå vara skadad eller fellevererad när den anländer så åtar vi oss att kostnadsfritt åtgärda felet. OBS! Innan du returnerar defekt/fellevererad vara måste du kontakta kundtjänst för att få reklamationen godkänd, ibland kan det räcka med att vi skickar reservdelar.

Vid alla returer krävs att kunden sparar sitt kollinummer och kvitto för eventuell spårning.
Vid retur skall varan emballeras på ett sådant sätt att varan eller dess förpackning inte kan komma till skada.


Återbetalningar
24.se ersätter endast frakten på godkända reklamationer, mot uppvisande av kvitto.

Du som kund bör aktivt välja det mest fördelaktiga försäkrade fraktsättet ur ett prisperspektiv, vi ersätter inte höga belopp då kund valt dyrare alternativ än nödvändigt.

Ej godkända reklamationer sparas i vårt lager i 3 månader för eventuell retur till kund efter kunds önskemål.

Vid kontokortsbetalning så återbetalas beloppet alltid till kontot som 
användes vid köpet. Vid ordrar som är betalda med faktura, förskott, direktbetalning eller postförskott behöver vi ett konto samt clearingnummer för att kunna genomföra en återbetalning.

Sekretess och säkerhet Personuppgifter
All hantering av konsumentens uppgifter sker krypterat med högsta säkerhetsnivå, med hjälp av ett SSL-certifikat. 
24.se behandlar konsumentens personuppgifter i enlighet med gällande Integritetspolicy.

Tvist och Force majeure mm

Vid eventuell tvist har vi som policy att följa Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer.
Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

ARN: https://www.arn.se/
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
EU ODR: https://ec.europa.eu/odr 

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, eller liknande händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal från 24.se, som gör att 24.se ej kan hålla nämnda avtal, skall utgöra grund till att 24.se befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Åldersgräns
Vi godkänner ej beställningar från personer under 18 år utan målsmans godkännande.

Förbehåll

Vi förbehåller oss rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom tryckfel, tekniska problem, slutförsäljning eller massbeställningar. Vid felinformation har du som kund rätt att häva ditt köp, med hänvisning till konsumentköplagen.

Köpvilkoren uppdaterades 2019-03-18